راز پر پشت و خوش حالت شدن مو در مردان

0
240

بسیاری از مردان در سنین جوانی موهای خود را از دست می دهند. ریزش مو به دلائل مختلفی مانند برخی از بیماریها، استرس، عوارض جانبی دارو ها و یا علل ارثی (موسوم به طاسی مردانه) رخ می دهد. علل ارثی شایعترین علت ریزش مو در مردان است و می تواند در هر زمان از زندگی مردان حتی در سالهای دوره نوجوانی شروع شود. بطور کلی علت ریزش موها در مردان معمولا از تداخل سه عامل استعداد ارثی برای طاسی، هورمون های مردانه و افزایش سن حاصل می شود.
در این زمینه استفاده از رژیم های غذای سالم برای حفظ سلامتی مو ها و جلو گیری از ریزش مو در مردان بسیار مهم است. علاوه بر رژیم غذایی و برخی عوامل دارویی، مکمل های غذایی همچنین می توانند در کاهش و پیشگیری از ریزش مو موثر بوده و باید مورد توجه قرار بگیرند. علاوه بر استفاده از رژیم غذایی متعادل و سالم، مردان همچنین می توانند از مواد معدنی مانند زینک و مواد گیاهی همچون درخت نخل اره ای نیز استفاده کنند.


زینک یا روی یکی از عناصری است که در فعالیت بیش از ۱۰۰ آنزیم مختلف بخصوص آنزیمهایی که در سوخت و ساز پروتئین ها و کربوهیدراتها درگیر هستند دخالت دارد. از آنجایی که زینک عامل مهمی در تقسیم سلولی است این ماده معدنی در عملکرد سیستم ایمنی، ترمیم زخمها، تقویت قوه بویایی، بینایی، چشایی، رشد و تکامل در طول بارداری، کودکی و بلوغ نقش دارد. فقط ۲۰ % زینک موجود در غذاها جذب می شود. بنابراین کمبود روی در اثر دریافت ناکافی، اختلال در جذب، افزایش دفع و یا افزایش نیاز و عدم کفایت دریافت به وجود می آید.
نقش زینک در سلامت پوست و مو از دیرباز مورد توجه بوده است. این عنصر برای ساخت و تولید کراتین موجود در مو نقش اساسی داشته و در پیشگیری از ریزش موی مردان موثر است. از طرفی، یکی دیگر از عوامل مداخله کننده در ریزش موی مردان تبدیل هورمون تستوسترون به دی- هیدروتستوسترون توسط آنزیم ۵-آلفا ردکتاز است. بنابراین افزایش مقدار دی- هیدروتستوسترون در بدن مردان باعث خستگی بیش از حد پیاز مو شده و موجب افزایش فاز استراحت و مرگ موها می گردد. این مسئله از علل عمده طاسی در مردان است. عنصر زینک با مهار تبدیل هورمون تستوسترون به نوع فعال آن یا دی- هیدروتستوسترون می تواند در آهسته کردن یا توقف ریزش مو ها در مردان موثر باشد.
از دیگر اثرات زینک در پوست می توان به تولید کلاژن، خنثی کردن اثرات نامطلوب اشعه فرابنفش خورشید، تسریع در ترمیم زخمهای پوستی و سوختگی ها و اثر ضد آکنه آن اشاره کرد.
درخت نخل اره ای یا Saw palmetto یک مکمل دارویی است که برای سلامت دستگاه ادراری و پروستات در مردان استفاده می شود. بعلاوه این گیاه از طریق مهار آنزیم ۵-آلفا ردکتاز از تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون همانند زینک جلوگیری کرده و در پیشگیری از ریزش مو و طاسی مردانه موثر است.
برای افزایش سلامت موها، مردان باید رژیم غذایی مناسب را حفظ کرده و از یک مکمل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی کافی بطور روزانه برای جبران کمبود های تغذیه ای خود استفاده کنند. برای کمک به پیشگیری و آهسته شدن ریزش مو زینک برای مردان و نوجوانانی که ریزش موهای آنها شتاب گرفته، مناسب است. مثل همیشه قبل از اقدام به درمان اول در این مورد با پزشک خود مشورت کرده و یا یکی از مکمل های مفید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، خصوصا اگر شما در معرض خطر بیماری های مزمن هستید و یا بطور معمول از داروهای شیمیایی استفاده می کنید.



نظر بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید