اصول صحیح شست‌ و شوی لباس‌های بافتنی و پشمی

0
360 مشاهده


شاید تاکنون راجع به مباحث لکه‌بری اعم از پاک کردن لکه چای، قهوه، لاک، پاک کردن لکه خون از روی لباس، پاک کردن لکه خون از تشک شنیده باشید، اما یکی از دغدغه‌های افراد با شروع فصل زمستان شست‌وشوی لباس بافت و جلوگیری از شل شدن بافت است در این مطلب راه‌حل‌های کاربردی را بررسی کنیم.

لباس پشمی

از انتخاب، لباس‌ بافتنی و لباس پشمی از محبوب‌ترین لباس‌های پاییز و زمستان هستند و همواره در فصول سرد بهترین و مناسب‌ترین استایل‌های کژوال (روزمره)، به‌واسطه لباس‌های بافتنی و پشمی طراحی می‌شوند.

شستشو و نگهداری لباس‌های بافتنی و پشمی بسیار مشکل است و نیازمند توجه ویژه‌ای نسبت به لباس‌های دیگر است.شمارا با شستشوی لباس بافتنی و پشمی آشنا کنیم.

هر لباس دفترچه‌ای دارد!

معمولاً هر لباس که متعلق به برند معتبری باشد، دارای دفترچه‌ای مخصوص به خود است!

داخل هر لباس، تکه‌ای پارچه (تگ لباس)، دوخته‌شده که در آن تگ اطلاعاتی مانند شیوه شستشو، جنس و سایز لباس نوشته ‌شده است. مهم‌ترین کار قبل از شستشو، لباس توجه به این تگ است. مشکل عمده در ارتباط با این تگ‌ها فونت ریز و انگلیسی نوشته‌های آن‌هاست که خواندن آن برای مشتری غیر انگلیسی‌زبان مشکل است.

چرا نباید لباس بافتنی و پشمی با ماشین لباس‌شویی شسته شود؟

ماشین لباس‌شویی لباس‌ها با دمای بالا و چرخش زیاد می‌شوید و همین مسئله بلای جان لباس بافتنی و پشمی است. بافت لباس بافتنی و پشمی بسیار حساس است و آسیب دیدن بافت لباس بافتنی و پشمی باعث می‌شود فرم کلی لباس نیز آسیب ببیند و در ظاهر آن نیز تأثیر بگذارد.

امروزه البته برخی از لباس‌شویی‌های جدید که دارای تکنولوژی شستشوی لطیف و با چرخش کند هستند، می‌توانند لباس بافتنی و پشمی را بشویند اما به دلیل دمای بالای آب باز هم توصیه نمی‌شوند.

دمای آب

دمای بالای آب به بافت لباس بافتنی و پشمی آسیب می‌رساند. دمای آب حتی از آب ولرم هم باید پایین‌تر باشد و مصطلح است که آب ولرم هم برای لباس بافتنی و پشمی داغ است. بهترین آب برای شستن لباس بافتنی و پشمی آب سرد است.

بهترین روش شستن لباس پشمی

اگر قصد شستن لباس بافتنی و پشمی را دارید، بهترین کار سپردن لباس به خشکشویی مطمئن است و اگر خشکشویی مطمئنی که لباس حساس خود را به آن بسپارید، در دسترس ندارید، می‌توانید با جست‌وجوی عبارت‌های خشکشویی آنلاین و یا خشکشویی اینترنتی، لباس خود را به خشکشویی‌ معتبر آنلاین بسپارید.

شستن لباس پشمی در خانه

• ابتدا لباس را حداقل ۲۰ دقیقه در آب سرد قرار دهید تا خیس بخورد.

• سپس با استفاده از پودر یا مایع متناسب با لباس بافتنی و پشمی، لکهی روی لباس را از بین ببرید.

• بعدازآن با همان مقدار پودر که قبلاً روی لباس ریخته‌اید، کاملاً آرام و نرم لباس را ماساژ دهید. توجه داشته باشید مقدار زیاد پودر یا مایع و البته ماساژ زیاد به بافت لباس آسیب می‌رساند.

• برای خشک‌کردن، لباس را با آب سرد بشویید تا تمام کف آن شسته شود. از چلاندن لباس جدا خودداری کنید. پس از شستن کف‌ها، با اسفنج یا حوله نم لباس را بگیرید.

• لباس را دور از نور مستقیم خورشید، بدون تکاندن و آویز کردن روی یک سطح پهن کنید.

چه ‌کارهایی عمر لباس بافتنی و پشمی را کم می‌کند؟

• استفاده از پودر و مایع شستشوی زیاد

• چنگ زدن لباس

• استفاده از وایتکس

• استفاده از اتو

• قرار دادن جلوی نور مستقیم خورشید

در چه صورت لباس بافتنی و پشمی بو می‌گیرد؟

توجه داشته باشید که اگر لباس بافتنی و پشمی را وقتی‌که خیس است در کیسه یا کمد بگذارید، باعث می‌شود لباس بوی نم بگیرد و از بین بردن این بو کار آسانی نیست. پس لباس بافتنی و پشمی را کاملاً خشک کنید و بعد در کیسه، کیف یا کمد بگذارید.

لباس بافتنی و پشمی چروک را چگونه اتو کنیم؟

حرارت بالا در هر شکلی برای لباس بافتنی و پشمی مضر است و تا حد امکان از اتو کردن لباس بافتنی و پشمی پرهیز کنید. اگر لباس شما چروک است و ناگزیر به اتو کردن هستید به نکات زیر توجه کنید:

اتو دستی: اتو را بعد از آن‌که نیمه‌داغ شد از برق بکشید و بدون بخار روی لباس بکشد و از نگه‌داشتن طولانی اتو بر روی لباس بپرهیزید و اتو همواره درحرکت باشد.

• اتو پرسی: اتو پرسی را نیز در حالت نیمه داغ نگه‌دارید. سپس یکپارچه نازک روی لباس بکشید و بعد دهانه اتو را ببندید. توجه داشته باشید فشار اتو ممکن است به بافت لباس آسیب بزند پس سعی کنید در صورت امکان از اتو استفاده نکنید و اگر استفاده می‌کنید مدت استفاده طولانی نباشد.

 

نظر بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید