نقش درمانی روزه داری منقطع در کاهش وزن ( قسمت دوم )

0
150 مشاهده


بر اساس یکی از پژوهش های انجام شده در آمریکا، روزه داری منقطع توانست بین ۳ تا ۸ درصد از وزن افراد شرکت کننده در مطالعه را در طی ۳ تا ۲۴ هفته کاهش دهد. همچنین دور کمر این افراد، که شاخصی برای چربی احشایی و فاکتور خطری برای بیماری قلبی عروقی است، تا ۷ درصد کاهش یافته بود. روزه داری منقطع همچنین علی رغم بسیاری از روش های لاغری و رژیم های غذایی ، با کم‌شدن توده عضلانی همراه نیست و از این نظر یک مزیت به حساب می‌آید. از جمله دلایل دیگری که تئوری روزه داری منقطع را با محبوبیت رو به رو کرده است، نیاز کمتر به پخت و پز غذا و در نتیجه صرفه جویی در زمان می‌باشد.

روش های متداول

۳ روش برای روزه داری منقطع وجود دارد

۱) در روش اول که به روش ۱۶/۸ نیز معروف است، فرد از ابتدای صبح به مدت ۸ ساعت مجاز به مصرف مواد غذایی به صورت محدود است. پس از این ۸ ساعت، روزه داری آغاز شده و به مدت ۱۶ ساعت ادامه پیدا خواهد کرد. بعد از دوره ۱۶ ساعته روزه داری، مجددا ۸ ساعت بعدی برای غذا خوردن شروع شده و این روند ادامه می‌یابد.

۲) روش دوم که به روش ۵:۲ معروف است، عبارت است از مصرف غذا به صورت عادی در ۵ روز یک هفته و محدود کردن دریافت غذا به میزان ۵۰۰ کالری در ۲ روز غیر متوالی هفته. این روش به دلیل دشواری در محاسبه کالری محدودی ممکن است در میان متقاضیان طرفداران چندانی نداشته باشد.

۳) سومین روش به Eat-Stop-Eat معروف است که در آن فرد ۱ یا ۲ روز در هفته را به مدت ۲۴ ساعت کامل غذایی نمی‌خورد. تحمل این روش نیز ممکن است برای افراد سخت باشد لذا قبل از انجام این روش بهتر است با پزشک مشورت شود. نکته ای که در هر ۳ روش بسیار مهم است، افزایش ندادن کالری دریافتی در دوره های غذا خوردن می‌باشد. به بیان دیگر اگر فرد عدم دریافت کالری در دوره های روزه داری را با زیاد غذا خوردن در دوره‌های مصرف غذا جبران کند، روزه داری منقطع عملا سودی برای او نخواهد داشت.

روزه داری منقطع

چند توصیه برای تصمیم گیری بهتر

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، قبل از اقدام به روزه گرفتن، حتما با پزشک خود مشورت کنید. به ویژه افرادی که مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا هستند، بیمارانی که داروی خاصی مصرف می‌کنند و خانم هایی که قصد باردار شدن دارند و یا در حال شیردهی هستند، نیاز به دقت بیشتری برای تصمیم گیری دارند. مصرف آب، قهوه و چای در روزه داری منقطع محدودیتی ندارد.

 

نظر بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید