نقش درمانی روزه داری در کاهش وزن ( قسمت اول )

0
147 مشاهده


امروزه مطالعه روش‌ های کاهش وزن توسط تعداد زیادی از مردم که به دلایل مختلف به دنبال کم کردن وزن خود هستند، بسیار فراگیر شده است. در میان حجم زیادی از پژوهش‌های انجام شده توسط متخصصان تغذیه، افراد به دنبال موثرترین، کوتاه‌ ترین و آسان‌ ترین روش کاهش وزن برای خود هستند. روزه داری منقطع یا Intermittent Fasting شکل خاصی از روزه داری می‌باشد که به عنوان یکی از سود آورترین روش‌های کاهش وزن در علم تغذیه شمرده شده است.

اثرات فیزیولوژیک در روزه داری منقطع:

روزه داری منقطع نوعی از رژیم غذایی نیست که شما را ملزم به خوردن یا نخوردن تعدادی از مواد غذایی خاص کند؛ در واقع شما در این روش مجاز به مصرف هر نوع ماده غذایی هستید. ولی آنچه که اهمیت دارد، رعایت کردن دوره‌های روزه داری و غذا نخوردن در ساعات مشخصی از شبانه روز است. تغییراتی که در سطح سلولی در بدن ما به دنبال یک روزه داری منقطع اتفاق می‌ افتد به شرح زیر است:

به دنبال روزه داری منقطع ترشح هورمون رشد ( Growth Hormone ) تا ۵ برابر حالت عادی افزایش می‌یابد که این موضوع با سوزانده شدن چربی‌ها و تشکیل عضلات بیشتر همراه است.
به دنبال روزه داری، سطح هورمون انسولین در خون تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد و حساسیت سلول‌ های بدن به این هورمون زیاد می‌شود. نتیجه این امر ذخیر کردن چربی‌ها به شیوه ای کارآمد تر در بافت های بدن است. پس می‌توان نتیجه گرفت که این نوع از روزه داری به صورت تئوری می‌تواند برای افراد دیابتی نیز مفید باشد. ولی از آنجایی که بیماران دیابتی، که تحت درمان با دارو های کاهش دهنده قند خون هستند، در صورت غذا نخوردن با خطر “هیپوگلایسمی” یا “پایین افتادن قند خون” مواجه می‌شوند، لازم به هشدار است که قبل از اقدام به روزه داری با پزشک خود مشورت کنند.

روزه داری کاهش وزن

از فواید دیگر این سبک از روزه داری، کند کردن سرعت پیر شدن سلول ها و همچنین تسریع از بین رفتن و پاک‌ کردن سلول های مرده و ناکارآمد در بدن است. این پدیده به واسطه تغییرات در بیان ژن ها کلید می‌خورد. مطالعه روزه داری بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که طول عمر آنها به میزان ۳۶ تا ۸۶ درصد افزایش داشته است.
سلامت سیستم قلبی عروقی، به دلیل کاهش التهاب، کاهش چربی های خون به خصوص LDL و تری گلیسیرید، کاهش قند خون و مقاومت به انسولین از فواید دیگر روزه داری منقطع است.
از فواید دیگر این نوع از روزه داری، جلوگیری از پیر شدن سلولی در سلول های عصبی در مغز می باشد که مرتبط با کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر در سنین بالا است.
در این مقاله با ارتباط روزه داری و کاهش وزن آشنا شدید و در شماره آینده درباره روشهای مختلف روزه داری منقطع به تفصیل سخن خواهیم گفت.

 

نظر بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید