موی زیبا و پرپشت را در آشپزخانه بیابید!

0
1,078 مشاهده

داشتن موهای سالم و زیبا بخشی از این زیبایی ظاهری محسوب می‌شود. هر چه موها زیباتر، سالم‌تر و درخشان تر باشند افراد جذاب‌تر جلوه می‌کنند. اما متأسفانه کمبود ویتامین و مواد معدنی سلامت موها را به خطر انداخته و به زیبایی آن‌ها لطمه می‌زند.
از این گذشته موها به دلیل کمبود ملانین زودتر سفید می‌شود. ملانین رنگدانه‌ای است که رنگ مو و پوست را تأمین می‌کند. ملانین موهای سیاه زیاد است. این رنگدانه در موهای بور و روشن کمتر و در موهای سفید وجود ندارد. البته عوامل دیگری نیز در سفید شدن موها تأثیر دارد مثل عوامل وراثتی، استرس، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی و برخی از بیماری‌ها. توجه داشته باشید داشتن تغذیه سالم، متنوع و سرشار از پروتئین و مواد مغذی باعث می‌شود موها در وضعیت مناسبی رشد کرده و در نتیجه زیبا و سالم بمانند. در این مطلب به معرفی مواد غذایی می‌پردازیم که زیبایی موها را تضمین می‌کنند و سفید شدن آن‌ها را به تأخیر می‌اندازد.

همیشه و همه جا دانه‌های کامل مصرف کنید
دانه‌های کامل سرشار از هیدرات کربن پیچیده، فیبر، ویتامین و املاح معدنی و در عین حال فاقد چربی‌اند. زمانی که این مواد غذایی را با حبوبات میل کنید پروتئین کامل را دریافت کرده‌اید. توصیه می‌کنیم نان، غلات کامل، پاستاها، برنج، حبوبات، انواع لوبیاها و نخود فرنگی را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

همیشه پای میوه و سبزیجات در میان است
میوه‌ها منبع ویتامین C، بتاکاروتن و پتاسیم هستند. سبزیجات نیز سرشار از ویتامین A، B، C و ویتامین E می‌باشند. جذب این ویتامین‌ها برای سلامت و زیبایی موهای شما لازم و ضروری است. از آنجایی که موها بی جان هستند استفاده از شامپوهای سرشار از مواد مغذی نمی‌تواند به تنهایی باعث رشد و حفظ سلامت آن‌ها شود. برای همین مصرف مواد غذایی که حاوی بیشترین میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع به جای این که به شامپوها و آرایشگرهای آن چنانی فکر کنید، بشقاب‌هایتان را پر از مواد مغذی و به ویژه میوه و سبزیجات مختلف کنید.

گوشت کم چرب، مرغ و ماهی میل کنید
آهن نقش موثری در حفظ سلامت موها دارد. بیشترِ پروتئین‌ها و آنزیم‌های موجود در آن (به ویژه هموگلوبین که اکسیژن را به خون می‌رساند) همه و همه برای حفظ زیبایی و سلامت موها لازم هستند. توصیه می‌کنیم برای جذب آهن و پروتئین گوشت قرمز و گوشت مرغ میل کنید.
میوه‌ها منبع ویتامین C، بتاکاروتن و پتاسیم هستند. سبزیجات نیز سرشار از
ویتامین A، B، C و ویتامین E می‌باشند. جذب این ویتامین‌ها برای سلامت و زیبایی موهای شما لازم و ضروری است
برای گیاه‌خواران غلات کامل، لوبیا، سبزیجات برگ سبز تیره و یا مکمل‌های غذایی بهترین منبع برای تأمین آهن است. گوشت مرغ و ماهی حاوی میزان زیادی ویتامین A نیز می‌باشند. کمبود این ویتامین‌ها باعث ریزش موها خواهد شد.

لبنیات را فراموش نکنید
محصولات لبنی سرشار از کلسیم، ویتامین‌های A، B12، ریبوفلاوین، فسفر، روی و منیزیم است. محصولات لبنی کم چرب حاوی کلسترول کم و سرشار از پروتئین هستند. موها برای سالم و زیبا بودن به پروتئین نیاز دارند. اگر چه کراتین به طور طبیعی این ماده را تولید می‌کند اما تأمین پروتئین برای سلامت موها لازم است.
در حالت کلی ویتامین‌های B5، B6، B8 برای رفع مشکل خشکی مو موثر عمل می‌کنند. این ویتامین‌ها در رویش مو و همچنین احیا و تقویت موهای آسیب دیده نقش مهمی دارند. متخصصان پوست و مو معتقدند مصرف مکمل‌های غذایی سرشار از ویتامین‌های B اندکی مشکل موهای آسیب دیده و خشک را برطرف می‌سازد اما باید بدانید که این ویتامین‌ها بعد از چند ماه مصرف مداوم تأثیر خود را نشان می‌دهند.

برای این که تارهای سفید به این زودی‌ها در بین موهایتان خودنمایی نکنند نیز از مواد غذایی زیر بیشتر استفاده کنید:
مواد غذایی سرشار از زینک را دریابید
زینک یا همان روی آنتی اکسیدان است و خواص ضد ریزش مو دارد. روی همچنین به افزایش ملانین کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از سفید شدن موهایتان از کرفس، مارچوبه، انجیر، سیب زمینی، موز، بادمجان و گل گاو زبان غافل نشوید.

مواد غذایی سرشار از مس
این مواد غذایی از موها محافظت کرده و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. برای بهره‌مند شدن از مس میوه‌های خشک، فندق، گردو و حبوبات میل کنید.

مواد غذایی سرشار از آهن
خیار، کرفس، ذرت، گردو، نخود، اسفناج، هویج و کاسنی فرنگی را دریابید.

مواد غذایی سرشار از سیلیسیوم
برنج کامل و انبه میل کنید.
زینک یا همان روی آنتی اکسیدان است و خواص ضد ریزش مو دارد. روی همچنین به افزایش ملانین کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از سفید شدن موهایتان
از کرفس، مارچوبه، انجیر، سیب زمینی، موز، بادمجان و گل گاو زبان غافل نشوید
مواد غذایی سرشار از تیامین (ویتامین B1)
پرتقال، مارچوبه، کشمش، ذرت، گردو، تخمه آفتاب گردان، غلات کامل و حبوبات سرشار از این ویتامین هستند.

مواد غذایی سرشار از ریبوفلاوین (ویتامین B2)
آووکادو، اسفناج، انواع کلم، غلات کامل، بروکلی و مارچوبه سرشار از این ویتامین هستند و از سفید شدن موهایتان جلوگیری می‌کنند.

گیاه عروس چمنزار
گیاه عروس چمنزار (Filipendula Ulmaria) به خاطر دارا بودن سیلیسیوم زیاد به سلامت موها کمک می‌کند. برای استفاده از خواص آن می‌توانید یک قاشق چای‌خوری گیاه خشک عروس چمنزار را با یک فنجان آب جوش دم کرده و میل کنید.

چای
چای نیز سرشار از سیلیسیوم است. هر روز چای میل کنید تا موهایتان سالم‌تر بماند.

گیاه مریم گلی، رزماری و آویشن
این گیاهان معطر نیز استحکام و درخشندگی خاصی به موها می‌دهند. می‌توانید این سه گیاه را به یک اندازه مخلوط کرده و از جوشانده‌ی آن استفاده کنید. در ضمن می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری تنتور مریم گلی را به شامپویتان اضافه کرده و موهایتان را شستشو دهید.



نظر بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید