علت خوابیدن با دهان باز چیست+درمان

0
272 مشاهده


معمولا ما بر اثر شرایط و محیط خواب و عادات اشتباه ممکن است با دهان نفس بکشیم و حتی در خواب هم با دهان باز شب را سپری کنیم در نتیجه خوابیدن با دهان باز، این سطح خنثی را به یک سطح متوسط اسیدی با پ.هاش ۶٫۶ کاهش می دهد.همچنین در برخی افراد این سطح اسیدی به ۳٫۶ افزایش می یابد که برای فرسایش مینای دندان کافی است و شبیه نوشیدن نوشابه گازدار قبل از خواب است.از سوی دیگر، مردان نسبت به زنان بیشتر احتمال دارد که با دهان باز بخوابند، به طوری که براساس نتایج یک مطالعه، تقریبا یک سوم از مردان در هنگام خواب از طریق دهان نفس می کشند، اما این میزان در زنان تنها پنج درصد است.

مطالعه جدید در زمینه خوابیدن با دهان باز نشان می دهد که این اتفاق می تواند روی دندان های شما بیشتر از نوشابه های لیمویی تاثیر منفی بگذارد .زیرا جریان هوا از طریق دهان، دهان را خشک می کند و پلاک های محافظ و بزاق را که به طور طبیعی قادر به کشتن باکتری ها در دهان هستند، از بین می برد. تنفس از طریق دهان بیشتر در شب به خاطر مسائلی همچون آلرژی،بزرگ شدن لوزه ها، انسداد سینوس ها، گرفتگی عفونت و آپنه خواب رایج است.

علت اصلی خوابیدن با دهان باز

معمول ترین علت، گرفتگی بینی است. زمانی که سرماخوردگی یا آلرژی دارید، نمی توانید از طریق بینی نفس بکشید.

لوزه بزرگ نیز می تواند مانع راه تنفسی شود که تنفس دهان آسان ترین راه برای جذب اکسیژن کافی است. آسم و یا دیگر مشکلات تنفسی نیز می تواند در تنفس دهان نقش داشته باشد. بنابراین، در حالی که با این بیماری یا علایم ناخوشایند مواجه می شوید، فرد باید از طریق دهان تنفس بکشد.

دو دلیل دیگر که دهان فرد در طول خواب باز می ماند مکیدن شست و یا لکنت زبان مداوم است. مکیدن انگشت یک رفتار رایج در کودکان است، اما وقتی این رفتار در دوران کودکی طولانی شود، باعث می شود دهان کودک در هنگام خواب و احتمالا از روی عادت باز بماند.

لکنت زبان، بیشتر فیزیولوژیکی است. لکنت زبان در اصل ارتباط شدید زبان به انتهای دهان است. این اتصال به تحرک کامل زبان اجازه نمی دهد و اغلب منجر به مشکلات تغذیه با شیر مادر در نوزادان می شود.

موقعیت زبان تاثیر زیادی بر تنفس دهان دارد و افرادی که لکنت زبان دارند نمی توانند وضعیت زبان خود را به درستی کنترل کنند ، این مسئله می تواند توسط یک جراحی سرپایی ساده درمان شود.

مضرات خوابیدن با دهان باز

تنفس با دهان در شب می تواند باعث مشکلات آپنه خواب شود. آپنه خواب یک اختلال تنفسی است که به خستگی مزمن می انجامد. وقتی فردی مبتلا به آپنه خواب است،در واقع شب ها از طریق دهان نفس می کشد و تا حدی آن ها را بیدار می کند، حتی اگر متوجه مشکل خود نباشند.

افراد مبتلا به آپنه خواب در خواب کافی و با آرامش مشکل دارند. این کمبود خواب تمام فعالیت های روزمره و سلامت کلی را تحت تاثیر قرار می دهد. در کودکان، این امر منجر به مشکلات تمرکز در مدرسه و احتمالا عملکرد ضعیف می شود.

لیست خطرات خوابیدن با دهان باز

به غیر از توجه به خواب کودک، چند مورد وجود دارد که می توانید به دنبال آن بگردید تا مشخص کنید که آیا کودک در شب نامناسب تنفس می کند یا نه.

دهان خشک و لب های ترک خورده
وقتی از بینی نفس می کشید، سوراخ های بینی هوا را به داخل می برند و آن را به دمای بدن تبدیل کرده و همچنین هوا را مرطوب می کند تا گلو خشک نشود. تنفس با دهان این کار را انجام نمی دهد در عوض هوای سرد و خشک را وارد ریه ها می کنند. این باعث خشکی دهان و لبهای ترک خورده می شود.

گرفتگی مزمن بینی
اگر کودک در طول روز نمی تواند از بینی تنفس کند، قطعا در شب از طریق دهان نفس می کشد.

تنفس بدبو
دهان خشک بیشتر مستعد عفونت و باکتری ها است و باعث تنفس بد بو می شود.

دندان گرازی
تنفس از طریق دهان ، رشد فک بالایی را افزایش می دهد. دندان های گرازی ممکن است نشان دهنده تنفس مداوم و مزمن تنفس با دهان باشد.

عدم توجه به مدرسه یا خستگی پس از خوابیدن در تمام طول شب
این مسئله می تواند نشان دهنده کیفیت خواب کم کودک به خاطر مسائل تنفسی ضعیف باشد.

بد شکلی
در حالی که سر، جمجمه و فک رو به رشد هستند، با الگوهای تنفس ما سازگار می شوند. تنفس از طریق دهان می تواند بر سقف دهان و جایگاه دندان و روی لب ها، زبان و ذائقه تاثیر بگذارد. ویژگی های معمول صورت این افراد که از طریق دهان نفس می کشند، چهره ی باریک ، فشردگی دندان ها، مجاری تنفسی تنگ شده، سوراخ بینی بزرگتر و لبان خشک تر است.

قورت دادن غیر عادی
تنفس از طریق دهان به بلعیدن غیر عادی مرتبط است ،چون وقتی دهان شما خشک می شود احتمالا به جای اینکه دهان را ببندید، زبان را به جلو فشار می دهید تا قورت دهید . در بلعیدن نرمال، زبان به سقف دهان فشار می آورد و امواجی را ایجاد می کند که غذا را به معده و شکم می فرستد. با این حال تنفس با دهان باعث می شود هوای بسیار بیشتری را قورت دهید که می تواند بر برگشت معده تاثیر بگذارد.

پوسیدگی دندان
بزاق دهان وظایف بسیارمهمی دارد، دهان را تمیز و هر گونه اسیدهای ناخواسته را پاک و از مینای دندان محافظت می کند. هنگامی که دهان بزاق کمتری به خاطر تنفس با دهان ترشح می کند، pH پلاک میکروبی پایین می آید که تعداد باکتری های ناخواسته را افزایش می دهد. این مقدار زیاد خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد که در بدترین حالت ممکن است منجر به از دست دادن دندان شود.

راهکارهای درمان خوابیدن با دهان باز

۱٫ دقت کنید که کودک در طول روز از بینی نفس می کشد
بعضی اوقات عادت تنفس با دهان می تواند در طول روز اتفاق بیفتند. بنابراین اگر در حال تماشای تلویزیون یا خواندن یک کتاب ، دهانشان باز است، به آرامی به آن ها یادآوری کنید که آن را ببندند.

۲٫ وضعیت بدنی خوب می تواند به تنفس صحیح نیز کمک کند
لم دادن باعث می شود که صورت به طور غیر طبیعی جلو بزند و همچنین می تواند نشانه تنفس دهانی باشد. از کودک خود بخواهید که راست بایستد یا بنشیند.

۳٫دقت کنید که کودک راه های تنفسی تمیزی داشته باشد
گرفتگی بینی شایع ترین دلیل تنفس با دهان باز است. اگر کودک بیمار است، شب ها چند بالش زیر سر او قراردهید تا راه تنفسی او باز شود.

نکته اصلی این است که اگر در درجه اول با دهان خود نفس می کشید، به پزشک مراجعه کنید تا بدانید آیا علت می تواند تغییر کند یا خیر.آلرژی و انسداد آناتومیک را می توان با عمل درمان کرد. برای باز ماندن دهان شبانه، اگر چاقی موجب انسداد باشد کاهش وزن مفید است.

نظر بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید