خواص دارویی سیاه دانه و روش مصرف آن

0
220 مشاهده


خواص دارویی سیاه دانه

سیاه دانه مزاج گرم و خشک درجه ۳ دارد یعنی داروی بسیار گرمی است و مصرف خودسرانه آنها می تواند تاثیرات بسیار شدیدی را بر سلامت افراد بگذارد. اسیدهای چرب ضروری فراوان موجود در سیاهدانه آن را به‌نوعی مواد غذایی ضدسرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو مفید است.

سیاهدانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می‌شود.

مصرف روغن سیاهدانه در برنامه غذایی به‌دلیل امگا ۶ فراوان آن در کاهش قندخون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مؤثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می‌کند.

روش مصرف ترکیب سیاه دانه و عسل

سیاه دانه در افرادی که مزاج بلغمی دارند، داروی بسیار مناسبی است و بلغم بدن آنها را از بین می برد.

مزاج بلغمی، مزاج سرد و تر است و افرادی که این مزاج را دارند، دارای ظاهری تپل، سفید پوست، عدم برجستگی عروق روی دست، انگشت های کوتاه و چاق، دارای سستی و رخوت، خواب های طولانی مدت و سنگین، عکس العمل های کند، آب دهان زیاد، نفخ معده، رنگ چشم روشن، موهای روشن صاف و لخت و موهای بدن بسیار کم و پرزمانند هستند.

روش مصرف سیاه دانه برای تقویت مژه و ابرو

روغن سیاه دانه فولیکول های موی ابرو را تحریک می کند، در نتیجه باعث افزایش رشد ابرو می شود. برای داشتن ابرو و مژه های ضخیم تر و پرپشت تر قبل از خواب انگشت اشاره خود را به یک قطره روغن سیاه دانه آغشته کرده و بر روی محل مورد نظر ماساژ دهید.

ممنوعیت مصرف روغن سیاه دانه در دوران بارداری و شیردهی

مقادیر بالای روغن سیاه دانه می تواند باعث کاهش انقباضات رحمی شود. تحقیقات نشان داده که مقادیر کم روغن سیاه دانه می تواند باعث افزایش جریان شیر در دوران شیردهی شود اما با توجه به مطالعات کمی که در این زمینه صورت گرفته بهتر است از روغن سیاه دانه در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنید.

روش مصرف سیاه دانه برای درمان سرماخوردگی

مصرف مرتب سیاه دانه و همچنین روغن آن در برنامه ی غذایی تاثیر فوق العاده ای روی تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و شما را در برابر بیماری‌های زمستانی و سرماخوردگی مصون می‌کند. می‌توانید به خورشت ها، ماست یا سالادهایتان نیز سیاه دانه بزنید و از خواص آن نهایت استفاده را ببرید.

روش مصرف سیاه دانه برای مقابله با خستگی

اگر مدتی است که از احساس خستگی مداوم شکایت دارید حتما روغن سیاه دانه را به برنامه ی غذایی تان اضافه کنید. صبح‌ها به چایتان چند قطره روغن سیاه دانه، کمی عسل و چند پر نعنا اضافه کنید. این کار را به مدت ۱۰ روز ادامه دهید. خواهید دید که به مرور انرژی از دست رفته برگشته و انرژی تان چند برابر می‌شود.

روش مصرف سیاه دانه برای درمان جوش های چرکی

اگر در گروه جوان هایی قرار دارید که از دست جوش های التهابی و ترشحات چرکی آن رنج می برید، می توانید با استفاده از خمیر سیاه دانه برای درمان این جوش ها که غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به وجود می آید و در برخی موارد تا جوانی افراد ادامه پیدا می کند، اقدام کنید. برای تهیه این خمیر کافی است ۲ قاشق پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کرده و آن را روی صورت خود ماسک کنید. این ترکیب کمک می کند جوش های التهابی و چرکی به مرور خشک و برطرف شوند.

نحوه مصرف سیاه دانه

روزانه می توان ۱ تا ۲ گرم از دانه سیاهدانه به صورت له شده یا چای و یا موارد دیگر استفاده نمود.

میزان مصرف روغن سیاه دانه

دوز توصیه شده برای مصرف روغن سیاه دانه روزانه حدود ۱ تا ۲ قاشق چای خوری می باشد.

طرز تهیه دمنوش سیاه دانه:

یک قاشق غذا خوری سیاه دانه را در یک قوری ریخته و یک لیوان بزرگ آب با دمای ۸۰ یا ۱۰۰درجه سانتی گراد به آن اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می توانید از عسل برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

خواص دمنوش سیاه دانه

دمنوش سیاه دانه خاصیت‌های بسیار زیادی دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
درمان سرماخوردگی
مصرف مرتب سیاه دانه در برنامه‌ی غذایی تاثیر بسیاری روی تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و شما را در برابر سرماخوردگی مصون می‌کند.
درمان مشکلات گوارشی
سیاه دانه باعث تقویت فلور روده شده، با نفخ و گاز معده مقابله می‌کند و همچنین میکروب‌های آسیب رسان به دستگاه گوارش را که باعث نفخ و دل درد و ورم معده می‌شوند، از بین می‌برد.
مقابله با خستگی
صبح‌ها به جای چای دمنوش سیاه دانه، کمی عسل و چند پر نعنا میل کنید. این کار را به مدت ۱۰ روز تکرار کنید، تاثیر آن را خواهید دید. انرژیتان چندین برابر می‌شود.
افرادی که شیمی درمانی کرده‌اند
دانه‌های سیاه دانه از جمله بهترین دارو‌های گیاهی برای بیمارانی محسوب می‌شود که به دلیل شیمی درمانی، دچار نارسایی و اختلال در عملکرد کلیه‌ها شده اند. با مصرف سیاه دانه می‌توان مانع از دفع پروتئین از ادرار شد و تا حد زیادی کراتین موجود در خون را کنترل و مهار کرد.

فشار خون بالا
کسانی که فشار خون دارند کافیست طی دو ماه، دو بار در روز ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلی گرم دمنوش را مصرف کنند.
درمان سرطان روده بزرگ
این سرطان رشد یافته را می‌توان با استفاده از عصاره سیاه دانه و یا دمنوش آن متوقف کرده و از مصرف دارو‌های شیمیایی مضر در امان داشت.
ناراحتی‌های کبدی
هر صبح ناشتا، به مدت هفت روز یک قاشق مرباخوری از ترکیب سیاه دانه و عسل را به صورت دمنوش بخورید و معجزه آن را خواهید دید. خواص دمنوش سیاه دانه بسیار زیاد است که می توان برای سردرد، لاغری، ترک اعتیاد، ضد تشنج، درمان ریزش مو، درمان تب، دل پیچه، درد رحم، بی اختیاری و بیماری‌های کلیوی و … از آن استفاده کرد.

موارد منع مصرف
نوشیدن این دمنوش در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.
برای استفاده از سیاه دانه به هیچ عنوان آن را آسیاب نکنید.

 

نظر بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید